Одељење за надзор и управљање саобраћајем

Системи за управљање саобраћајем као главну сврху имају унапређење путне инфраструктуре путем интегрисања савремених информационо-комуникацијских технологија. Неки од циљева управљања саобраћајем на путној мрежи Републике Србије је оптимално искориштавање саобраћајних капацитета - успостављање стабилног саобраћајног тока, смањење застоја, елиминација потенцијалних саобраћајних незгода и уједно обезбеђивање најбољих услова путовања корисницима пута.

Одељење за надзор и управљање саобраћајем Сектора за управљачко информационе системе у саобраћају реализује следеће активности из делокруга свог рада:

  • надзор и управљање саобраћајем на путној мрежи државних путева I и II реда.
  • прикупљање саобраћајно-техничких података везане за путеве и кориснике
  • Успостављање функције националног и регионалних центара за управљање саобраћајем
  • техничка подршка Инвеститору на изградњи тунелских објеката у фази до добијања употребне дозволе
  • пружање широког спектра услуга корисницима путева кроз рад Информативног центра и преко специјализованог ИТС ГИС портала.
  • провера безбедности саобраћаја у тунелима и имплементација мера за унапређење

Представници Одељења су уједно и именовани представници Предузећа приликом реализације комерцијалних Уговора о пројектовању и извођењу радова на изградњи државних путева и техничка подршка Инвеститору на изградњи државних путева и тунелских објеката на путној мрежи државних путева I и II реда.

Организација рада у регионалним, оперативно-управљачким и тунелским центрима (РЦ/ОУЦ/ТОЦ)

Рад Одељења организован је кроз регионалне, оперативно-управљачке и тунелске центре сталним дежурством 24 сата дневно, 7 дана у недељи и обухвата:

  • непрекидно праћење и уочавање свих ванредних догађаја и аларма о догађају који утичу на безбедност учесника у саобраћају,
  • правовремено предузимање прописаних активности у циљу максималне подршке безбедном и стабилном одвијању саобраћаја на државним путевима,
  • уочавање отказа на инсталисаној опреми

Све промене статуса елемената инсталисане ИТС опреме могу бити идентификована путем :

  • централног система за надзор и управљање (ЦСНУ)
  • система видео надзора
  • редовном контролом инсталисаних система
  • пријавом од стране надлежних органа (полиција, ватрогасна јединица, служба надлежна за одржавање путева).

Путем различитих система инсталисаних у оперативно-управљачким центрима могу се идентификовати разни догађаји у објекту или утицајној зони објекта, као што су: саобраћајна незгода, формирање колоне возила, заустављено возило, вожња у супротном смеру, пешак или бициклиста, радови, споро возило, временске неприлике, престанак мрежног напајања, страни предмет и многи други.

Тренутна огранизациона шема Одељења по регионалним, оперативно-управљачким и тунелским центрима (РЦ/ОУЦ/ТОЦ) дата је у наставку
 

Одељење за развој и имплементацију ИТС-а

Интелигентни транспортни систем (ИТС) представља систем мера и технологија примењених у транспортном систему који обједињује информатичку и телекомуникациону технологију са циљем повећања нивоа безбедности, ефикасности, доступности и одрживости транспортне мреже.

Интелигентни транспортни системи имају велики потенцијал у унапређењу ефикасности транспортног система, као и на пољу смањења штетних последица саобраћаја. Из тог разлога једно од стратешких опредељења ЈП „Путеви Србије“ је развој и имплементација ИТС-а на државним путевима Републике Србије, а посебно на деоницама које се пружају дуж траса међународних друмских коридора.

Одељење за развој и имплементацију ИТС-а у оквиру Сектора за управљачко-информационе системе реализује следеће активности из делокруга свог рада:

  • израда плана развоја, организовања и управљања саобраћајем и развојем ИТС-а у складу са Стратешким документима РС, као и Директивама ЕУ за предметну област.
  • израда плана развоја ИТС опреме и праћењем поступка њене имплементације.
  • надзор и управљање на инсталисаним ИТС системима и опреми
  • обезбеђивање подршке надлежним службама за зимско одржавање на делу мреже државних путева опремљених метео-станицама (ПМИС)
  • обезбеђивањем подршке увођењу концепта одржавања путева по учинку (Performance Maintenance Based Contract - ПМБЦ);
  • имплементација и праћење рада и одржавање путних метеоролошкиг станица у гарантном периоду;
  • имплементација система видео надзора и праћење рада у гарантном периоду
  • имплементација система видео надзора посебне намене (АЛПР-АДР) и праћење рада у гарантном периоду;
  • имплементација система знакова са изменљивим садржајем порука (VMS) и праћење рада у гарантном периоду;
  • имплементација ИТС на текућим инфраструктурним пројектима
  • пројектовање и изградња регионалних центара за управљање саобраћајем
  • изградња комуникационе инфраструктуре и праћење функционалности у гарантном периоду
  • изградња енергетске инфраструктуре за потребе имплементације ИТС-а
  • праћење рада енергетске инфраструктуре на тунелима
  • израда пројектних задатака и издавање смерница за израду пројектно-техничких решења;
  • Учествовање у међународним пројектима за унапређење безбедности саобраћаја и унапређење саобраћајних решења.

Представници Одељења су уједно и именовани представници Предузећа приликом реализације комерцијалних Уговора о пројектовању и извођењу радова на изградњи државних путева и техничка подршка Инвеститору на изградњи тунелских објеката на путној мрежи државних путева I и II реда.

Одељење своје активности оперативно реализује кроз рад следећих одсека:

  1. Одсек за развој и имплементацију система видео надзора и система за управљање саобраћајем
  2. Одсек за развој и имплементацију система за путно метеоролоши информациони систем и систем за опсервацију саобраћаја
  3. Одсек за развој и имплементацију ИТС комуникационе и енергетске инфраструктуре

Одељење за интегрисане менаџмент системе и системе за подршку пословања предузећа

Пут пословне изврсности, на коме је ЈППС више од деценије, представља пут који води савременим начинима управљања, јачањем менаџмент система, како би се прилагодили утицајима различитих фактора и постизали стални раст и развој.

Одељење за интегрисане менаџмент системе и системе за подршку пословања предузећа се у својој основи бави усклађивањем, повезивањем и јачањем пословног система кроз пословну подршку која укључује:

  • Лидерство и стратегију – успостављање визије, мисије, вредности и етичких принципа, успостављање и развој интегрисаних менаџмент система (ISO 9001, ISO 45001, ISO 39001, ISO 50001, и др), јачање и унапређење организационе културе, дефинисање општих и стратешких циљева, разумевање потреба заинтересованих страна и унутрашњих перформанси, усклађивање законске регулативе, политика, планова, процедура, и др.
  • Дефинисање и праћење реализације пословних циљева – постављање и праћење кључних параметара процеса, праћење реализације оперативних циљева предузећа, и др.
  • Процесе - моделовање, анализу и оптимизацију пословних процеса, јачање веза, процеса и међусекторске сарадње.
  • Развој и јачање запослених – организовање и вођење обука за запослене, брига о запосленима, јачање и мотивација, охрабривање запослених, тимски рад, креирање осећаја припадности предузећу и др.
  • Успостављање и јачање интерних комуникација – подршка и унапређење интерне, електронске комуникације, управљање платформом за информисање, комуникацију, размену знања и презентацију запослених и њиховог делокруга рада на Интранет порталу, креирање визуелних елемената и идентитета интерне комуникације.
  • Пројекте - праћење ИТ пословних пројеката, структуирање података, дигитални обрасци и др.
  • Презентовање струке, делатности и пословања - вођење садржаја на пословној мрежи „Линкедин“, дистрибуција пословних садржаја заинтересованим странама.
  • Бизнис аналитику приказивање мапе процеса, анализе извештаја о циљевима, интерним и екстерним питањима предузећа, праћења реализације мера, и др.

Интегрисани менаџмент системи у ЈП „Путеви Србије“

Имплементација стандарда ISO 9001 - систем менаџмента квалитетом у ЈП „Путеви Србије“ је започета 2010, а сертификација предузећа по овом стандарду је спроведена у 2012.

Интегрисани менаџмент системи у нашем предузећу су почели да се развијају имплементацијом стандарда ISO 18001 - систем менаџмента безбедношћу и здравља на раду у сарадњи са Одељењем за БЗР и ЗОП као носиоцем стандарда. Овај систем је надограђен на основни ISO 9001 интерним консалтингом, успешно је сертификован и извршена је транзиција на ISO 45001 – Систем менаџмента безбедношћу и здрављем на раду.

У међувремену ЈП „Путеви Србије“ је сертификовано и по ISO 39001 – Систем управљања безбедношћу друмског саобраћаја. Одељење за ИМС и СППП пружило је подршку  Одељењу за безбедност саобраћаја у имплементацији стандарда.

У наредном периоду очекује се имплементација система ISO 50001 – Системи менаџмента енергијом који је такође делимично интегрисан и чији је носилац Одељење за енергетски менаџмент.

Интегрисани систем менаџмента показао се као најбољи менаџмент приступ за истовремено реструктурирање организације, снижење трошкова, повећање продуктивности и профита и дугорочан одрживи развој организације.

Важно је истаћи да запослени у ЈП “Путеви Србије“ дају подршку имплементацији стандарда константним усавршавањем и редовним праћењем новина у стандардима из области којима се баве.

Оскар квалитета упоредо са развојем ИМС-а

Одељење за ИМС и СППП веома посвећено спроводи све активности, како из домена интегрисаних менаџмент система, тако и у области подршке пословања предузећу. Тиме се присутност ЈП „Путеви Србије“ у области ИМС-а одржава на високом нивоу, чиме се међу стручном заједницом презентује његова пословна изврсност. Показатељ ове добре праксе су и три Националне награде за пословну изврсност „Оскар квалитета“ добијене током периода имплементације интегрисаних менаџмент система и то:

- године у категорији „Шампион изврсности за јавна предузећа“,
- године у три категорије: „Партнерство и ресурси“, „Резултати код корисника“ и „Стратегија“
- године у категорији „Партнерство и ресурси“.

Ове награде су доказ да ЈП "Путеви Србије" константно ради на развоју и унапређењу, како интегрисаних менаџмент система, тако и процеса, али и да негује аспекте пословне изврсности.

Оскар квалитета 2014

Оскар квалитета 2017

Оскар квалитета 2020

 

Интранет портал

Интранет портал ЈП “Путеви Србије” је замишљен као платформа за подршку интерној комуникацији и дистрибуцији информација у оквиру ЈП „Путеви Србије“.

Интранет портал представља:

  • Средство за дистрибуцију информација, резултата и учинака пословних процеса из делокруга рада ЈП „Путеви Србије“
  • Средство за дистрибуцију информација из делокруга рада Сектора предузећа од значаја за запослене
  • Базу знања која садржи стручне и едукативне текстове
  • Место где се осликава идентитет и припадност предузећу
  • Један од начина да се међу запосленима промовишу и учврсте вредности које ЈП „Путеви Србије“ негује

Пословна мрежа Линкедин

Званична страница ЈП „Путеви Србије“ на пословној мрежи „Линкедин“ место је представљања струке, делатности и пословања нашег предузећа.

Садржај званичне странице предузећа чине објаве који представљају текстове из делокруга рада предузећа, који се по утврђеном плану објављују уз адекватан визуал.

Подршка вођењу ИТ пројеката

У циљу побољшања и адекватног приказивања пословних процеса и међусобне комуникације унутар предузећа, Одељење за ИМС и системе за подршку пословању учесник је у процесу дигиталне трансформације предузећа.

Активности одељења су везане за планирање, интерно вођења и праћење реализације ИТ пројеката. Улога одељења је подршка у свим фазама процеса, од анализе и снимања стања заједно са извођачима, као и координација свих активности на пројекту.

Развој запослених / Брига о запосленом

Развој кадрова, подизање свести, пословне и дигиталне комуникације и обраде података пружа прилику запосленима да стекну пословне вештине, искуство и знање које им је потребно да обављају свој посао и подигну радну ефикасност. У оквиру одељења се планира и реализују обуке запослених које су важне за савремено пословање. Такође се спроводи и увођење у посао и интерна подршка општим пословима у оквиру предузећа, у оквиру платформе Брига о запосленима.

Циљ је давање уже подршке запосленима, кроз доделу овлашћења и укључивање у активности предузећа. О запосленима се брине тако што им се одају признања и награде за допринос развоју и успеху предузећа.

Одељење за одржавање управљачко информационих система

У ери дигитализације, аутоматизације и индустријализације ЈП „Путеви Србије“ настоји да прати трендове у области одржавања управљачко информационих система.

Одељење за одржавање управљачко-информационих система у оквиру Сектора за управљање информационим системима у саобраћају, као основни задатак има одржавање рачунарске и ИТС опреме, система и мрежа, обрађује и анализирање података у вези са одржавањем управљачко-информационог система.

Одељење одржавања УИС састоји се из два одсека:

  1. Одсек за развој и одржавање рачунарске опреме и мрежа и
  2. Одсек одржавања ИТС опреме

Задаци Одсека за развој и одржавање рачунарске опреме и мрежа односе се на:

  • обезбеђење, одржавање мрежа, рачунара и рачунарске опреме у надлежности Предузећа
  • обезбеђивање подршке радним и пословним процесима на свим кључним локацијама из ИТ окружења у оквиру организационих јединица
  • отклањање отказа рачунара, рачунарске и комуникационе опреме и мрежа предузећа
  • послове у вези са заштитом, безбедношћу и контролом приступа
  • имплементацију превентивних мера свакодневног прегледа рада ИТ система
  • набавка ИТ опреме
  • активности обезбеђења сигурности и безбедности рада ИТ система – заштита, контрола и надзор безбедности ИТ система као и све активности у вези са појавом злонамерних малвера–вируса које обухватају њихово филтрирање и елиминисање
  • обезбеђивање антивирусне корисничке- ендпоинт и е-маил заштите ИТ система Предузећа у надлежности Сектора
  • обезбеђивање бекапа података резерних копија скениране документације и медија за пренос и чување резервних копија, обезбеђивање рада Cloud maila и Wеб сервера
  • комуникационо повезивање ИТ система инсталираним на кључним објектима Предузећа са циљем њихове централизације-мониторинга и контроле са базне локације
  • превентивне контроле и активности за благовремено обезбеђење одвијања радних и пословних процеса корисника.
  • Подршка у раду софтверских алата и модула за рад писарнице и економско - финасијско пословање
  • обезбеђивање потребне ИТ опреме за унапређење система, чување и заштиту података са исталираних система за опсервациу саобраћаја (база података);

Задаци Одсека одржавања ИТС опреме обухватају следеће послове:

  • одржавање система за опсервацију саобраћаја – аутоматских бројача саобраћаја,
  • одржавање система путно – метеоролошких станица
  • одржавање система тунела регионалних, надзорних и оперативних центара
  • одржавање система променљиве сигнализације и
  • одржавање система против провале и видео надзора и остале ИТС опреме.
  • стална контрола и надзор на терену и извештавање о раду сустема
  • одржавања и праћење општег стања портала - знаковима са изменљивим садржајем, система видео надзора, комуникационе и напојне мреже и инсталације
  • одржавање комуникационе инфраструктуре и видео надзора у надлежности Сектора за УИСС на отвореним деоницама
  • одржавање/сервис ИТС система на тунелским комплексима
  • мониторинг, заштита, контрола и надзор безбедности приступа ИКТ ресурсима системима тунелских комплекса и тунелско-оперативним центрима. 
 


Одржавање тунелских комплекса од стратешког је значаја на путној инфраструктури Републике Србије и подразумева одржавања и обезбеђење функционалних стања за све постојеће ИТС системе, опрему и инсталације у тунелима, и то:

  1. Систем дојаве провале,
  2. Систем дојаве пожара,
  3. Систем видео надзора,
  4. Систем сос и интерфонске комуникације,
  5. Систем контроле ваздуха,
  6. Систем детекције саобраћаја,
  7. Систем аудио озвучења (разглас),
  8. Систем тунелског радија,
  9. Систем саобраћајне сигнализације (све у систему осим знакова са изменљивом сигнализацијом као посебних елемената система који се одржавају посебно),
  10. Централни надзорни систем (CSNU – SCADA),
  11. Тунелске инсталације – расвету тунела,
  12. Систем за вентилацију - Систем за одвођење дима и топлоте,
  13. Погонску станицу,
  14. Хидранте и хидрантске пумпе,
  15. Комуникациону опрему и инсталације у контролним оперативним центрима и надзорним центрима са инсталацијама до тунела,
  16. Тунелске просторије,
  17. Контролу приступа,
  18. Систем за аквизицију метеоролошких података,
  19. Систем за контролу габарита,
  20. Систем за пречишћавање воде,
  21. Систем за детекцију возила која учествују у AДР
  22. Осталу опрему и системе који припадају тунелима и њиховим комуникационим центрима.