Радни састанак ASECAP, Брисел, јун 2021.

asecap

На радном састанку одржаном 30.06.2021.г. се говорило о новим активностима ASECAP у органима ЕУ и Извештајима о активностима COPER-a. Организовано је 5 вебинара, 3 екстерна и 2 интерна, то су: ASECAP вебинар о алтернативним горивима, Вебинар о плану опоравка ЕУ, Маркетиншка радионица, ASECAP вебинар о манифесту C-ITS као и ASECAP вебинар о безбедности на путевима. На свим вебинарима је укупно учествовало више од 400 учесника, међу њима и представнициЕУ, Европске комисије, Европског парламента, Председништва Савета ЕУ, чланова ASECAP-a и представници заинтересованих страна, стручњаци из тих области.

ASECAP је у оквиру консултација са ЕУ припремио 3 одговора, одржан је састанак секретаријата COPER укључујући и управљање ASECAP RISM студијским пројектима, изложен је став ASECAP дат ЕУ на EIP вебинару и изјава ASECAP о иницијативи и извештаји о ”Стратегија одрживе и паметне мобилности”. Ажурирана је база података заштићене зоне (PZDB) и веб странице EFC, у сарадњи са секретаријатом EFC-a. Сви председавајући COPER-a су дали извештаје о активностима.

Генерални секретар је дао пресек стања о темама: Датотека о Еуровињетама, о Модулацијама и накнадана у вези емисије CO2 и корисничких накнада за тешка возила на основу емисије CO2. Са садашњим и будућим применама варијација путарина или корисничких накнадаа на основу еколошких перформанси. Презентован је веома битан пропис о таксономији са додатним актима - Уредба о таксономији објављена у Службеном листу ЕУ са условима које нека економска активност мора да испуни да би се сматрала еколошки одрживом и по којој је утврђено 6 еколошких циљева: Ублажавање климатских промена, Прилагођавање климатским променама, Одржива употреба и заштита вода и морских ресурса, Прелазак на кружну економију, Спречавање и контрола загађења и Заштита и обнова биодиверзитета и екосистема.

Председавајућа COPER II је обавестила чланове о RISM директиви која се тиче управљања инфраструктуром безбедности на путевима и презентовала Студију о методологији процене безбедности на путевима. Посебно је обрађена тема Означавање путева у ЕУ и о знацима.

У априлу 2021. jе одржана ASECAP радионица за маркетинг и комуникације и COPER II jје са секретаријатом ASECAP организовао тај виртуални годишњи догађај са фокусом на утицаје пандемије на сектор путарине и одговор концесионарима аутопутева, с циљем пружања континуитета услуге купцима, чак и током периода ванредног стања.

У јуну 2021. је одржан ASECAP вебинар о безбедности на путевима ѕа који је COPER II са секретаријатом ASECAP припремио агенду, уз покровитељство MEP TRAN, на тему - Како допринети изградњи културе безбедности на путевима како би се помогло постизању циља „Vision Zero EU о безбедности на путевима“.

Радна група за Одрживост је на основу Иницијативе за 2021. и Извештаја о одрживости Асоцијације, наложила COPER II да припреми извештај о томе, уз уношење различитих елемената из пројекта које су већ предузели ASECAP концесионари за путеве појединачно у својим земљама. Нова радна група ће одлучити који су кључни индикатори успешности за одрживости који ће ући у Извештај о одрживости ASECAP за дигитални дан 10.11.2021. Затражена је добра сарадња са IBTTA.

Председавајућа COPER III је обавестила чланове да се Ревизија ИТС директиве очекује до 2021. јер још не постоји нацрт те Ревизије. За ASECAP приоритете су постављени правни оквир C-ITS, који мора бити успостављен и дигитализација која пружа кибернетичку сигурност, квалитет података и одговорност за податке, а потребно је појашњење одговорности и јачање улоге оператора пута. COPER 3 треба да буде у контакту са TRAN / TRAN и DG MOVE.

Предузете су следеће акције и то: ASECAP је учествовао у јавним консултацијама а наложене су консултантске активности COPER 3 за подршку члановима. Припрема се и учешће на ”2. јавној радионици ЕК о процени утицаја за ревизију Директиве о ИТС-у”, дате повратне информације чланова о ”Процени утицаја на ревизију Директиве о интелигентним транспортним системима (2010/40 / ЕУ) и обављено Истраживање националних влада и заинтересованих страна у индустрији“.

ASECAP је приредио неколико радионица. Прва је ASECAP вебинар о C-ИТС манифесту, одржан маја 2021. у којој је уз званичнике из Европске комисије, Европског парламента и заинтересованих, учествовало укупно 115 људи из 22 земље. Вебинат је дао анализу тога шта је потребно за подстицање примене C-ИТС-а, апликације за подстицање примене зелених, сигурних и иновативних начина превоза, уз посебну анализу председавајућег Coper III. ASECAP верује да је C-ИТС кључни покретач будућег европског дигиталног циља за испуњавање визије и цељева ЕУ о мобилности без угљеника. ASECAP има исту визију о C-ИТС и његов Манифест пружа увид у то како постављање C-ИТС служи јавном циљу за постизање безбедности на путевима, управљању саобраћајем и одрживи транспорт у овом тренутку, (сада) у прелазу на комбиновани саобраћај и у аутономном систему мобилности. Европска комисија припрема кључне елементе за расподелу, који се тичу Ревизије ИТС директиве по којој ће финансирање бити доступно путем CEF програма и програма за истраживање и иновације „Horizont Europe“. Представници ЕК су објаснили могућности развоја у путном сектору у наредних неколико година. Истакнути су заједнички напори у C-ИТС екосистему.

Ради повезивања Европских дигиталних објеката 2021-2027, предузеће се следећи кораци: обавити анализа CEF2 дигиталног програма, припремити документи са фокусом на економске и тржишне аспекте, технолошке аспекте и интероперабилност и повратну компатибилност, да ће се заједнички аспекти сарадње које заинтересоване стране подржавају ”доктрину ASECAP-овог једног пута” и саопштити те информације Европске комисије.

Што се тиче наплате и VS RLAN, планирају се Извештај ECC 330 о RLAN-у на 5,8 GHz (Vi-Fi паралелно сафрекфенцијом наплате) који је на јавним консултацијама и који би могао бити нацрт за друге земље за отварање фрекфенциског опсега од 5,8 GHz за RLAN/Vi-Fi. На састанцима COPER III ћесе припремити ASECAP изјава о јавним консултацијама. У вези делегираних прописа о наплати -VS RLAN, ASECAP ће активирати захтеве за постизање информационесигурности радио опреме у Експертској групи за радио опрему (EG RE) и забринут је због ризика од двоструке регулације. COPER III је заједно са „DG GROV“ саопштио став и пренео информације о дешавањима у вези са C-путевима и CCAM.

Председавајућа COPER IV је информисао чланове о КПИ – Кључним показатељима перформанси. Чланови Coper IV већ попуњавају нову матрицу и стара важи до краја 2021. и од 2022.г. ће смети да се користи само нова база података. Истакнут је велики утицај COVID-19 на статистичке податке у земљама чланицама. Број километара аутопута био је готово исти као у 2020. у односу на 2019. али је дошло до смањења броја запослених. Што се промета и пређених километара тиче, у 2020. је дошло до наглог смањења од -26,6% код лаких возила у односу на 2019. год. док је смањење тешких возила износило -3,2%. Што се тиче ADT - Просечног дневног саобраћаја (Average Daily Traffic) на дан 1.3.2021. у поређењу са 2020. саобраћај је много мањи. Постоји благи пораст тешких возила у неким земљама, но и даље постоји пад. Што се тиче ПДС у периоду јануар - март 2021.г. а у поређењу са 2019. за тешке камионе пад је огроман, и опет неке земље имају повећан проток а друге смањен. Дошло је и до смањења прихода од наплате путарине у 2020. у поређењу са 2019. г. Наглашено је да ASECAP база података мора агилније да се попуњава, COPER IV тим ће верификовати податке и дати осврт на нове категорије, а прикупљаће се и подаци за Извештај о одрживости.

ASECAP-ови дани 2021. ће бити виртуелни, 10.11.2021.г. са две пленарне седнице и расправом. Упућен је апел чланицама да прикупе спонзорства јер је то пресудна подршка ASECAP.

На Округлом столу су чланови ASECAP кратко презентовали развој саобраћаја и податке о безбедности на путевима у својим земљама, преговоре са владама о накнади због смањеног саобраћаја током периода блокаде или ограниченог кретања током ванредног стања. Председник SUNDBÆLT, Данска, је посебно говорио о својој земљи. Договорено је да се припреми Изјава о концесијама у Европи, која би се надовезала на раније објављену Публикацију ASECAP о моделу концесија, урађену на основу ASECAP Манифеста о концесијама, да би се њом креатори политике информисали (у ЕУ) о становништву ASECAP. Следећи састанак ASECAP је 14.12.2021.


Штампа